Firmajulegaven er efterhånden blevet en fast tradition i langt de fleste virksomheder. Virksomhederne får nemlig år efter år op for alle de fordele, der følger med at give deres medarbejdere en firmajulegave i december.
En firmajulegave skal ikke bare ses som en sur pligt og en udgift, der er nødvendig, bare fordi alle andre virksomheder også gør det. Firmajulegaven er nemlig meget mere end det. Det handler nemlig om anerkendelse, og det er et vigtigt parameter for medarbejderne. Firmajulegaven skal altså i større grad ses som personalepleje – en gave, der anerkender medarbejderne for deres indsats. For mange har firmajulegaven nemlig direkte indflydelse på, hvor glade de er for deres arbejdsplads og hænger dermed unægtelig sammen med deres arbejdsglæde. Det er noget, som kan ses på produktiviteten i virksomheden – og det er altså en investering, der i den grad giver afkast i virksomheden, og det er de fleste virksomheder også allerede blevet klar over.
Netop fordi at firmajulegaven handler om anerkendelse, spiller selve gavens værdi faktisk en mindre rolle. Fokus er simpelthen mere på at få en gave frem for at få en dyr gave.
Med det sagt, så kan det dog skabe utilfredshed blandt medarbejderne, hvis alle får den samme kedelige gave – uanset om der er tale om en gavekurv med julelækkerier eller den samme lampe. Faktisk kan det skabe så stor utilfredshed at den positive effekt helt udebliver. Det er lige netop derfor, at mange virksomheder vælger at tilpasse gaverne til medarbejderne – og derfor vælger mange at gå væk fra den samme gave til alle og vælger i stedet at lade hver enkelt medarbejder vælge deres egen gave. Det er via valggaveshops fra f.eks. Y-Design, hvor hver enkelt medarbejder får et login til en gaveshop, hvor de selv kan vælge den gave, de allerhelst vil have ud fra et sortiment af lækre produkter fra f.eks. Georg Jensen, Kay Bojesen og mange flere designerbrands. Det viser sig år efter år at være en god investering, og så er det faktisk også den nemmeste løsning. Som arbejdsgiver skal man blot vælge et beløb pr. gave, og så bliver resten faktisk ordnet af udbyderen, både indpakning og levering.